Știri

De ce infrastructura modernizată are nevoie de interoperabilitate și securitate?

În Statele Unite, legea privind investițiile și locurile de muncă în infrastructură (Infrastructure Investment and Jobs Act, n.trad.) valorează 1.2 miliarde USD și este considerată o investiție „care se face o dată la o generație". O mare parte din acești bani vor ajunge la administrațiile statale și locale din întreaga țară. Aproape toată infrastructura reparată, înlocuită sau ale cărei lucrări sunt la început are măcar un element digital. Fie că este vorba de poduri, baraje, drumuri sau conducte de apă uzată, toate acestea au componente de rețea, de la senzori pasivi care raportează condițiile de mediu la dispozitive de tehnologie operațională (OT) care controlează funcțiile de bază.

Considerente pentru liderii guvernamentali cu privire la problematica infrastructurii

O mare parte din finanțarea pentru infrastructură nouă va merge către administrațiile statale pentru a fi distribuită; alte fonduri vor ajunge direct la administrațiile locale. Dar, în orice jurisdicție s-ar afla, iată câteva subiecte pe care oficialii guvernamentali ar trebui să le ia în considerare atunci când planifică sau execută modernizări ale infrastructurii:

1. Atenție la interoperabilitate
Este prea facil să ne concentrăm asupra abordării separate a fiecăreia dintre aceste infrastructuri digitale - mai ales că banii provin adesea dintr-o sursă de finanțare care se axează pe o anumită misiune (în cazul unei agenții federale care ar putea distribui fonduri în cadrul Infrastructure Investment and Jobs Act). Este de așteptat ca fondurile să fie cheltuite de către oficialii administrațiilor statale și locale sau de către partenerii lor din sectorul privat pentru proiecte distincte în infrastructuri specifice. Deși acest rezultat este de înțeles, adoptarea unei astfel de viziuni ierarhice înguste generează o formă de miopie instituțională care limitează beneficiile potențiale ce pot fi obținute din investiția unitară și modernizarea simultană a mai multor infrastructuri. Poate cineva să prevadă acum în ce fel va fi util, de exemplu, ca întrerupătoarele de cale ferată și conductele de apă uzată să comunice între ele? Probabil că nu - dar nici atunci când a fost semnat, în 1956, proiectul de lege care a creat sistemul de autostrăzi interstatale din Statele Unite ale Americii nu ar fi putut nimeni să prevadă cum modernizarea infrastructurii rutiere va transforma viața americanilor și chiar peisajul țării.

Pentru cei care sunt îngrijorați că legăturile între aceste infrastructuri disparate vor oferi actorilor rău intenționați o capacitate mai mare de a ataca mai multe sectoare și de a crea un impact mai larg, realitatea este că asistăm deja la activități cibernetice rău intenționate care vizează multiple sectoare sau care demonstrează capacitatea de a trece de la o infrastructură critică la alta. Dacă nu reușim să ne asigurăm că infrastructura noastră modernizată are o componentă de securitate care poate măcar să facă schimb de date privind amenințările, vom fi nepregătiți să facem față amenințărilor deja prezente și care, probabil, vor deveni din ce în ce mai serioase.

2. Planificați pe termen lung

Tehnologia digitală evoluează și se îmbunătățește rapid, dar de obicei infrastructura fizică nu ține pasul. Cel puțin un oraș important din SUA încă folosește conducte de apă care au fost instalate înainte de Războiul Civil. Spre deosebire de aparatele noastre electronice personale, situație în care schimbăm în mod obișnuit produsele mai vechi cu altele noi și îmbunătățite, infrastructura nu se poate pur și simplu "scoate și înlocui", așdar este esențial să fie luate în considerare implicațiile pe termen lung ale achizițiilor. Dacă aveți posibilitatea de a alege, în loc să adăugați hardware dificil de actualizat ulterior, optați pentru soluții bazate pe software, cum ar fi rețelele definite prin software (de exemplu, rețelele de arie largă definite prin software sau SD-WAN) și soluțiile cloud. În măsura în care aceleași capabilități pot fi obținute fie prin soluții fie bazate pe software, fie bazate pe hardware, abordările bazate pe software se pot actualiza și îmbunătăți mai rapid și cu costuri mai accesibile.

Stabiliți cerințe funcționale generale în loc să identificați niveluri specifice de performanță. Folosind ca exemplu securitatea cibernetică, luați în calcul posibilitatea de a solicita ca dispozitivele de infrastructură să utilizeze capabilități de protecție și detecție în punctele finale și capabilități de răspuns (EDR), în loc să specificați cât de rapide sau cuprinzătoare ar trebui să fie acestea. Alegeți standarde care pot evolua, cum ar fi standardele relevante ale Institutului Național de Standarde și Tehnologie (NIST) sau ale Organizației Internaționale de Standarde (ISO), care vor fi actualizate. Definirea unor niveluri de performanță specifice (cum ar fi „utilizarea unei criptări pe 512 biți”) poate fi atractivă pe termen scurt, dar riscă să blocheze aspecte importante ale performanței într-o obsolescență prematură, pe măsură ce tehnologia și amenințările evoluează. Alegerea funcțiilor definite prin software și a standardelor derivate extern poate oferi un anumit grad de protecție pentru infrastructură în viitor.

3. Securitatea trebuie să fie un element esențial

Prioritățile de top pentru tehnologiile operaționale din infrastructură sunt, de obicei, siguranța în operare și fiabilitatea. Securitatea este pe locul al treilea. Dar securitatea cibernetică trebuie să fie inclusă în orice proiect de infrastructură. În caz contrar, nu numai că infrastructura respectivă și utilizatorii acesteia sunt vulnerabili din cauza naturii interconectate a acesteia, ci devenim cu toții, colectiv, vulnerabili la defecțiuni în cascadă și la consecințe care se pot răspândi în diverse sectoare și regiuni.

Noile obiective comune de bază ale CISA privind performanța în materie de securitate cibernetică (Common Baseline Cybersecurity Performance Goals , n.trad.) sunt destul de cuprinzătoare și oferă modele care pot ajuta persoanele nespecializate să planifice implementarea. Aceste obiective sunt și ușor de utilizat și se pot și adapta atât la utilizarea de către organizații de tipul furnizorilor mici de infrastructură locală, cât și la organizațiile mari, care dispun de departamente de experți și de instrumente cibernetice. Urmărirea unor obiective comune ar trebui să faciliteze interoperabilitatea în tot spectrul de dimensiuni și complexitate a organizațiilor conectate în cadrul infrastructurilor și între acestea.

Începeți cu elementele de bază. O analiză recentă efectuată de Centrul pentru Securitatea Internetului (Center for Internet Security , n. trad.) reiterează faptul că implementarea unui set modest de măsuri de igienă cibernetică de bază/esențiale poate reduce vulnerabilitatea la atac cu 75%. Acestea sunt măsuri care pot fi puse în aplicare chiar și de către furnizorii mici de infrastructură cu personal și resurse limitate.

Pentru organizațiile de infrastructură mici, cum ar fi utilitățile publice, care ar putea avea nevoie de protecție suplimentară, externalizarea Securității ca Serviciu (Security-as-a-Service, n. trad.) ar putea fi mai fezabilă decât încercarea de a o asigura intern, cu resurse umane limitate în materie de securitate. Soluțiile de Securitate ca Serviciu variază de la oferte simple, cum ar fi produsele de nișă gestionate extern, până la oferte mai complexe, cum ar fi SOC-as-a-Service sau portofolii complete de capabilități gestionate extern. Aceste produse sunt disponibile într-o gamă variată de niveluri de performanță și de preț. În unele cazuri, potențialii utilizatori s-ar putea grupa în piețe de stat sau regionale, ceea ce le-ar permite astfel obținerea de prețuri mai bune și le-ar asigura o mai mare eficiență în materie de securitate.

Următorii pași pentru o infrastructură sigură

Infrastructura noastră modernă trebuie să fie "inteligentă". Infrastructurile disparate ar trebui să fie capabile să comunice între ele, iar pentru interoperabilitate agențiile de finanțare și furnizorii de infrastructură trebuie să planifice din timp, pentru a evita soluțiile de tip "siloz". Deoarece amenințările se pot deplasa în rețele și către alte rețele, nicio infrastructură nu își poate permite să funcționeze într-un vid informațional, iar planurile de securitate cibernetică trebuie să includă schimbul de informații privind amenințările. Nu vă puteți proteja împotriva unei amenințări pe care nu o înțelegeți și pe care nu o puteți vedea. Atacurile cibernetice sunt inevitabile, așa că furnizorii de infrastructură ar trebui să fie capabili să își coordoneze răspunsurile pentru a-și îmbunătăți capacitatea de recuperare în urma acestora. La fel cum echipele de prim-răspuns din jurisdicțiile vecine trebuie să fie capabile să se folosească de comunicații comune în cazul unei urgențe care necesită un răspuns multijurisdicțional, este mai ușor să planificați interoperabilitatea în prima linie decât să improvizați în timpul unei crize.

Soluții inteligente și eficiente pentru comunități locale

Altimate este o companie românească de înaltă tehnologie care integrează, dezvoltă și implementează soluții și produse destinate securității fizice, informatice și comunicațiilor, precum și soluții inteligente de management al traficului.

În portofoliul nostru regăsesc sisteme de ultimă generație care protejează mediul, sunt eficiente din perspectiva costurilor și răspund provocărilor cu care se confruntă orice comunitate din secolul XXI: digitalizare, mobilitate urbană, securitate și soluții IT.

Altimate furnizează soluții integrate de trafic și transport public care îmbunătățesc siguranța și confortul în trafic.

  • Sisteme inteligente de management al traficului
  • Centre de comandă și control, inclusiv aplicație pentru managementul traficului urban
  • Management al transportului public
  • Sisteme de supraveghere video a traficului, detecție de incidente, recunoaștere și interpretare a numerelor de înmatriculare
  • Sisteme de informare a pasagerilor și a participanților la trafic
  • Soluții de taxare și plată electronică a titlurilor de călătorie
  • Sisteme de management al parcărilor
  • Sisteme pentru impunerea legislației rutiere
  • Stații SMART/electrice pentru măsurarea diferiților parametri
  • Soluții de iluminat public și arhitectural

Soluții pentru transport interurban

  • Sisteme de gestionare a traficului pe autostrăzi, poduri, în tunele
  • Sisteme de taxare și clasificare a vehiculelor
  • Sisteme de supraveghere video a traficului, detecție de incidente, recunoaștere și interpretare numere de înmatriculare, inclusiv impunerea legislației rutiere
  • Panouri cu mesaje variabile
  • Sisteme de cântărire în mișcare
  • Centre de comandă și control, inclusiv aplicație pentru managementul traficului interurban
  • Stații meteo și senzori pentru detectarea stării carosabilului

CCIR vă invită la SCoR Conference 2022

Stimați Parteneri,


Camera de Comerţ şi Industrie a României a devenit partener instituţional al conferinţei “Smart Cities of România“ – SCoR 2022. Considerăm ca subiectul smart city are o importanţă critică pentru dezvoltarea României, iar mediul de business ale cărui interese le reprezentăm este unul dintre principalii beneficiari. Smart city este un concept de dezvoltare urbană care generează atât beneficii, cât şi oportunități de afaceri și prin urmare vă invităm să fiţi acolo unde se discută şi se proiectează viitorul.
CCIR s-a alăturat SMART CITIES OF ROMÂNIA CLUSTER şi susține expo-conferinţa “Smart Cities of România“ – SCoR 2022, a cărei temă principală este în acest an ”Tehnologii pentru dezvoltare sustenabilă și reziliență”. Conferința va avea loc pe 10 noiembrie 2022 și o veți putea urmări online, indiferent de locația în care vă aflați.

Obiectivele pentru dezvoltare sustenabilă reprezintă orientarea principală pe plan mondial, precum și fundamentul programelor de finanțare ale UE sau ale altor fonduri de investiții. Programele de finanțare în curs - PNRR, POR 2021-2027 - pe care România urmează să le deruleze sunt construite în acest mod și reprezintă principala oportunitate de investiții în următorii ani. Pe de altă parte ultimii ani au relevat fenomene perturbatoare de mare amploare, precum pandemia COVID sau războiul din Ucraina și, implicit, nevoia creșterii capacității și competențelor de răspuns la astfel de fenomene, de dezvoltare sustenabilă și reziliență, de dezbatere a modalităților de aplicare a acestora pentru realizarea investițiilor în perspectiva imediată și pe termen mediu.

Temele propuse pentru SCoR 2022 sunt:

  • Clădirile inteligente, eficiente energetic - obiectiv al valului renovării
  • Eficiența energetică a comunităților
  • Transformarea digitală în sectorul public și în industrie. Oportunitățile oferite de serviciile în cloud
  • Energie sustenabilă
  • Mobilitate urbană – soluții moderne și schimbarea de mentalitate
  • Dezvoltarea urbană în perspectiva 2027. Infrastructura orașelor inteligente. Managementul dezvoltării sustenabile
  • Siguranță publică

Invităm întreg ecosistemul de afaceri afiliat Camerei de Comerţ si Industrie a României şi Camerelor de Comerţ Judeţene să fie alături de Smart Cities of România CLUSTER la aceasta tribună şi să asculte poveştile de success, dar şi sfaturile experţilor din domeniu. Este o conferinţă prestigioasă, ajunsă la a VIII-a ediţie și la care participa cele mai relevante organizaţii publice şi private.

Vă invităm în audienţa online! Vă puteţi înregistra aici!
Smart Cities of România CLUSTER este una dintre cele mai apreciate tribune. La fiecare dintre ediţiile precedente au participat peste 400 de specialişti din cele mai prestigioase organizaţii publice şi private, iar schimbul de idei a fost intens.

Vă mulţumim si vă așteptăm alături de noi!

Deveniţi membru al Smart Cities of Romania Cluster, accesând mai multe detalii aici.

Orașele inteligente facilitează o abordare integrată a crizelor din sistemul de sănătate

Criza globală din sistemul de sănătate a creat o presiune suplimentară și neașteptată asupra multor orașe și reprezintă un catalizator pentru o adoptare accelerată a tehnologiei, cu scopul de a reduce probabilitatea unor viitoare crize și de a răspunde mai bine la o situație de urgență.

Pentru a diminua potențialele crize viitoare din sistemul de sănătate, sursele și vectorii de infecție trebuie să fie controlați cât mai bine. Clădirile și orașele se vor strădui să reducă punctele de contact fizic, în special în zonele publice, prin mijloace precum utilizarea ușilor automate, accesul fără fricțiune și plățile fără contact. De asemenea, oamenii se vor aștepta la un aer mai curat, atât în interior, cât și în exterior, și la o apă mai curată.

Honeywell înregistrează o creștere semnificativă în adoptarea soluțiilor Healthy Buildings, care integrează tehnologii de îmbunătățire a calității aerului, de siguranță și securitate a beneficiarilor clădirii, precum și indicatori avansați de performanță a clădirii, pentru a ajuta proprietarii și administratorii să mențină continuitatea operațiunilor. Acest interes se manifestă și în privința soluțiilor noastre pentru orașe inteligente, pe măsură ce inovațiile se extind în toate aceste sectoare. Iată câteva dintre provocările cu care s-au confruntat orașele în ultimii ani și modul în care tehnologia a ajutat:

  • Gestionarea carantinelor și punerea în aplicare a procedurilor de distanțare socială sau de urmărire a contactelor (contact tracing): mijloacele de supraveghere video pot detecta aglomerația și respectarea dispozițiilor, cum ar fi purtarea de măști.
  • Creșterea capacității de gestionare a pacienților bolnavi: tehnologia permite o abordare integrată holistică, de la înregistrarea unei persoane bolnave, chemarea ambulanței, pana la colectarea și schimbul de informații esențiale, testarea și punerea în carantină.
  • Comunicații și luarea deciziilor: administratorii orașelor care se ocupă de urgențe pot utiliza centrele de comandă și control ale orașelor, care combină informații de la sistemele de trafic, utilități sau rețele video, pentru a lua cele mai bune decizii în cunoștință de cauză.
  • Furnizarea de indicații vocale clare și detectoare de incendiu multisenzoriale pentru a sprijini evacuarea mai rapidă a unei clădiri, precum și furnizarea de anunțuri / notificări generale de zi cu zi.

Sistemul de comandă și control bazat pe IoT de la Honeywell este o soluție la cheie pentru managementul orașului, care permite gestionarea incidentelor pe bază de GIS (Geographic Information System), repartizarea și gestionarea echipelor și colaborarea cu cetățenii.

Pentru a afla mai multe informații despre soluțiile Honeywell pentru orașe inteligente (Honeywell Smart Cities Solutions), vă invităm să urmariți sesiunea noastră, marți, 2 noiembrie 2021, la cea de-a VII-a ediție a conferinței Smart Cities of Romania. Accesul la acest eveniment virtual este gratuit, prin înregistrarea pe site-ul conferinței aici.

Open (up) GIS databases - RENNS - Romania 2022-2026: Green and Digital

Anul acesta, peste o lună, firma Micro Mapper SRL împlinește 20 de ani de activitate. Ne-am dedicat munca de 20 de ani pentru a umple un gol pe piața de date-geospațiale (GIS) la nivelul României. Am cules date din teren, am procesat date digitale din variate surse pentru a rezulta o bază de date GIS unică pentru România. Această bază de date GIS conține:

  • rețeaua de drumuri și străzi la nivel național având 227.481 km lungime, 963.562 de segmente și are 61.373 denumiri unice de străzi – ca și comparație în sistemul RENNS (conform HG nr. 777/2016) în data de 1 octombrie 2021 existau 86.283 denumiri unice de străzi – deci dispunem de 71,1% din total RENNS;
  • adresele administrative (adrese poștale) din toate localitățile urbane și în mai multe sute rurale cu un număr total de 1.182.378 adrese administrative – ca și comparație în sistemul RENNS (conform HG nr. 777/2016) în data de 1 octombrie 2021 existau 1.252.353 adrese administrative – deci dispunem de 94,4% din total RENNS;
  • blocuri, scări, etaje și apartamente – la nivel național în special pentru UAT-urile urbane cu datele: 76.635 blocuri, 151.645 scări, 3.163.734 apartamente. Baza de date conține nu numai numărul apartamentelor pe fiecare scară, dar şi numărul (denumirea) fiecărui apartament pe fiecară scară. (De ex. pe scara B sunt 11 apartamente, de la 21 la 30 şi 30A).
  • populația din 2011 pe grupe de vârste și sex repartizată statistic pe adrese administrative și scări la nivelul celor 41 de reședințe de județ.

Contribuim activ la realizarea RENNS la nivel național și suntem leaderi de piață, având cele mai multe contracte încheiate în 2019 și 2021. Venim în sprijinul administrațiilor publice cu prețuri sub media pieței și oferim gratuit numeroase beneficii în plus administrațiilor publice cu care lucrăm: baza de date GIS realizată, soluție software GIS, documentarea cu imagini georeferențiate, planșe de hărți tipărite, hărți murale despre UAT.

Anul trecut am primit de la Serviciul de Telecomunicații Speciale – Serviciul Național Unic pentru Apeluri de Urgență 112 (document nr. 125.262/08.07.2020) un studiu privind importanța bazelor de date GIS – în special cea a adreselor administrative, care fac posibilă localizarea și navigarea mașinilor de intervenție spre locațiile cu probleme. Acest document arată faptul, că din cauza lipselor de adrese din sistemul 112 și ANCPI se pierd anual aproximativ 3450 zile (aproape 10 ani). Estimând pierderile financiare s-a ajuns la o pierdere de cca. 1 miliard de euro/5 ani. Referitor doar la intervențiile medicale din motive cardiace anual la 1.000 de intervenții cardiace se întârzie cu 1 minut, când știm că în astfel de situații fiecare secundă poate conta viața unui om!

Datorită faptului că aceste pierderi financiare și umane provocate de lipsa de adrese au fost estimate doar la o singură instituție – oare cât se pierde anual în toate instituțiile statului? Pentru a ajuta instituțiile publice și ONG-urile din țară am decis să OFERIM ÎNTREAGA BAZĂ DE DATE GIS GRATUIT organizațiilor non profit și tuturor instituțiilor țării. Firmele pot folosi datele create de noi, dar vor trebui să plătească o taxă de licență în funcție de beneficiul adus de datele geospațiale Micro Mapper. Valoarea taxei de licență va fi estimată de către firma licențiată.

Pentru anul viitor ne pregătim să fructificăm banii europeni aduși prin Planul Național de Redresare și Reziliență și dorim să oferim soluții software și digitalizare date GIS la nivel național pentru UAT-uri. Puteți să aflați mai mult despre planurile noastre și modalitățile de culegere date geo-spațiale prin Inteligență Arficială, drone, LiDAR, imagini georeferențiate stradale (gen Street View) puteți să aflați din prezentarea noastră de la Conferința Smart Cities of Romania din data de 2 noiembrie 2021.

Ne vedem la conferință!