Știri

Datele de înaltă calitate – piatra de temelie a unui oraș inteligent

Unele dintre primele lucruri la care ne gândim atunci când vorbim despre un oraș inteligent sunt automatizarea, eficiența și soluțiile high-tech. Care sunt unele dintre problemele care pot fi rezolvate cu ajutorul tehnologiei într-un oraș modern și ce altceva este esențial pentru ca acest lucru să se întâmple?

Unde pot ajuta sistemele IT într-un oraș inteligent?

Aplicațiile și sistemele IT fac viața orașului nostru mult mai ușoară și permit îndeplinirea multor sarcini mult mai rapid decât era posibil în era pre-digitală. De la depunerea unei declarații fiscale până la găsirea celei mai bune conexiuni pentru transportul în comun, toate acestea se pot face în câteva minute sau chiar secunde datorită contribuției aplicațiilor IT. Și acesta este doar vârful aisbergului, deoarece sistemele IT susțin în primul rând nevoile noastre de bază - cum ar fi accesul la electricitate, apă sau internet. De obicei nu ne gândim prea mult la modul în care funcționează oricare dintre acestea - atâta timp cât se întâmplă și avem acces neîntrerupt la aceste bunuri și servicii. Această funcționare fără probleme este parțial posibilă datorită sistemelor IT – în acest caz, sistemelor de inventariere a rețelei, care dețin cele mai actuale informații despre fiecare element al unei rețele – fie că este vorba de o rețea electrică sau de o rețea de telecomunicații.
În cazul unei întreruperi, proprietarul sau gestionarul rețelei poate verifica unde a avut loc defecțiunea și poate lua măsurile corespunzătoare în cel mai scurt timp posibil.
Astfel de sisteme nu sunt utile numai atunci când apar situații de urgență, ci ori de câte ori este nevoie de acces la informații despre rețea – fie pentru a căuta posibilități de dezvoltare și extindere ulterioară a acesteia, fie pentru a o menține în funcțiune și pentru a preveni orice timp de deranjament sau nefuncționare.

Date de înaltă calitate ca bază pentru funcționarea sistemelor într-un oraș inteligent

Da, datorită sistemelor IT și a unui flux de date liber și a accesului instantaneu la informații, defecțiunile care durau zile întregi pentru a fi remediate pot fi acum rezolvate în câteva ore. Deși soluțiile IT sunt indispensabile pentru ca acest lucru să se întâmple, ele nu pot funcționa fără date – cheia pentru un sistem IT funcțional sunt datele și nu doar orice date, ci datele de înaltă calitate. Acest element crucial este adesea subestimat. În entuziasmul nostru pentru modern vrem să trecem direct la stadiul de implementare a soluțiilor high-tech, dar, între timp, adesea datele de calitate scăzută sau chiar lipsa totală a acestora ne pot îngreuna sau chiar opri astfel de implementări.

De cele mai multe ori, în special în sectoare precum Energia și Telecomunicațiile, companiile dețin mii de metri pătrați de informații în rețeaua lor sub formă de arhive pe suport de hârtie sau le lipsesc în totalitate informații actualizate cu privire la anumite elemente ale rețelei. Se estimează că 40-50% din toate rețelele din Europa încă nu au nicio formă de inventar digital. Chiar dacă datele au fost deja digitalizate, acestea sunt adesea stocate în sisteme diferite și în formate diferite, incompatibile.

Procesul de digitalizare, unificare sau colectare a datelor care urmează să fie introduse în sisteme poate fi una dintre sarcinile cele mai dificile, consumatoare de timp și care necesită resurse în întregul proces de transformare digitală. Din fericire, aici tehnologia poate da o mână de ajutor. Unul dintre aceste instrumente care pot ajuta la accelerarea procesului de digitalizare este GlobIQ – unul dintre produsele Globema create special cu scopul de a ajuta companiile din sectorul utilităților și telecomunicațiilor să își digitalizeze activele.

O privire mai atentă asupra procesului de colectare a datelor și a suportului GlobIQ

Deci, să aruncăm o privire mai atentă la procesul de colectare și digitalizare a datelor pentru o rețea și la modul în care GlobIQ poate ajuta în fiecare dintre cazuri. Vom lua în considerare 3 scenarii diferite:

1. Lipsa datelor

Aici trebuie să pornim de la nimic – nu avem informații despre o rețea – nici pe hârtie, nici în format digital. În acest caz, lucrătorii de teren trebuie să iasă în teren și să facă un inventar al unui anumit element al unei rețele, să-și noteze parametrii și apoi să-i introducă într-un sistem. Aceasta este o muncă manuală obositoare, care este, de asemenea, foarte predispusă la erori umane atât în procesul de colectare cât și în cel de încărcare a datelor într-un sistem. Aceste erori posibile pot încetini procesul de colectare a datelor și mai mult, deoarece trebuie identificate și corectate, ceea ce înseamnă, de obicei, colectarea din nou a unei părți a datelor.
GlobIQ accelerează această parte a procesului datorită unei aplicații-suport care ajută la colectarea datelor în cât mai puțini pași posibili. Datele sunt colectate, digitalizate și stocate imediat datorită unei aplicații mobile.

Pentru rețelele electrice în mod specific, avem aplicația Low-Voltage Topology
Aceasta folosește Inteligența Artificială pentru a recunoaște vocea și imaginile. Aplicația suportă colectarea datelor și verificarea/actualizarea datelor pentru structurile energetice, cum ar fi: stații de medie tensiune și joasă tensiune, dulapuri electrice etc. Datorită tehnologiei de recunoaștere a imaginilor, aplicația poate citi automat parametrii elementelor grilei din imaginile realizate în teren. Aplicația este acționată vocal, deci este extrem de utilă în situațiile în care introducerea manuală a informațiilor pe un dispozitiv mobil se dovedește a fi dificilă.

2. Date stocate pe hârtie

Un alt caz este atunci când avem deja o anumită cantitate de date colectate - acest lucru se aplică în special companiilor care operează pe piață de zeci de ani și care au fost prezente cu mult înainte de era digitală, așa cum se întâmplă adesea în cazul marilor companii de stat din sectorul telco sau al utilităților. De obicei, acestea stochează o cantitate mare de informații despre rețelele lor, dar este greu accesibilă angajaților și inaccesibilă sistemelor moderne. Pentru a fi de orice folos, aceste documente trebuie scanate, iar informațiile extrase și organizate.

GlobIQ utilizează aplicația-suport LocDoc, folosind algoritmi AI, pentru a citi și organiza documente scanate și a extrage categorii definite de date. LocDoc poate extrage și clasifica datele în medie de peste 10 ori mai rapid decât un om care efectuează aceeași muncă.

3. Formate de date incompatibile

Al treilea scenariu de caz - avem acces la un fel de date digitalizate, dar sunt stocate în formate diferite - incompatibile între ele și incompatibile cu sistemul care ar trebui să le utilizeze. Această problemă poate fi abordată și cu ajutorul GlobIQ, care este susținută de platforma FME - un instrument popular pentru agregarea și prelucrarea datelor. Datorită scripturilor automate, FME poate unifica formatele de date colectate mult mai rapid și mai precis decât s-ar putea face manual. FME acceptă mai mult de 450 de formate de date diferite și toate sistemele de coordonate geografice cunoscute.

Să vedem unde ne aflăm după acești pași.

  • Am colectat date pe care anterior nu le aveam,
  • Am digitizat datele pe care le-am avut pe hârtie sau
  • Am convertit și fuzionat date în diferite formate pentru a fi compatibile între ele și cu sistemul în care vor fi utilizate.

Doar în acest moment, când avem toate datele colectate și organizate, putem începe să ne gândim efectiv la implementarea oricăror soluții pe care le asociem de obicei cu orașele inteligente.

După cum sperăm că am putut arăta, datele de înaltă calitate și, prin urmare, etapa de colectare și clasificare a datelor sunt esențiale pentru funcționarea sistemelor inteligente și a orașelor. Ele nu pot funcționa, cu atât mai puțin la un nivel ridicat, fără date. Cu toate acestea, acest element este adesea ignorat. Presupunem că avem date, între timp, acest lucru este adesea departe de a fi adevărat.

Acestea fiind spuse, colectarea de date, pe cât de importantă este, este doar primul pas către un oraș inteligent. Datele colectate trebuie încă să fie prelucrate pentru a efectua anumite procese. Iar acest lucru necesită un set total diferit de soluții și instrumente IT care ajută, de exemplu, la vizualizarea și gestionarea activelor digitalizate. Puteți afla mai multe despre ele în timpul prezentării "Orașele inteligente au nevoie de instrumente inteligente. Cum să digitalizăm și să gestionăm activele geospațiale într-un mod inteligent" care va avea loc pe 2 noiembrie, de la ora 11:15, ca parte a secțiunii "Soluții geospațiale inteligente" a Conferinței Smart Cities of Romania 2021.

Despre Globema

Globema este un important furnizor de software geospațial și produse și servicii IT pentru companii din domeniul telecomunicațiilor, energiei electrice, termoficare, precum și multe altele (comerț electronic, transport și logistică, retail, finanțe, asigurări, printre altele).
Suntem specializați în soluții IT din domeniile:

  • gestionarea activelor rețelei și a angajaților care desfășoară activități în teren,
  • utilizarea profesională a hărților digitale,
  • integrarea sistemelor IT,
  • analize utilizând metode AI/ML,
  • digitalizare.

Globema este partener al General Electric (GE), Google și Safe Software.
În cei 25 de ani de funcționare ai Globema, aproape 600 de companii și instituții din întreaga lume au beneficiat deja de soluțiile și serviciile noastre. Printre clienții noștri se numără: GE Energy, Multimedia, Innogy, E.ON, PGE, UPC, Vodafone, Delgaz Grid, Netia, T-Mobile, ING sau Bolt, dar și entități mai mici.
Din 2012 Globema are statutul de Centru de Cercetare și Dezvoltare și desfășoară proiecte inovatoare în ceea ce privește sursele regenerabile de energie, inteligență artificială și soluții pentru rețelele electrice. Ca unitate de cercetare și dezvoltare, aceasta cooperează cu universități și instituții științifice de top din Polonia.
În prezent, Globema are 6 sucursale și peste 150 de angajați. Sediul central se află în Varșovia, cu alte birouri în Łódź, România, Republica Cehă, Serbia și SUA.

Pentru mai multe informații despre Globema accesați www.globema.ro.

Dezvoltarea orașelor inteligente din România intră într-o nouă etapă

65% dintre funcționarii publici din întreaga lume consideră că pandemia a evidențiat importanța critică a proiectelor smart pentru dezvoltarea sustenabilă a orașelor. (1)
Este o „învățătură“ aplicabilă și la nivel local, unde, prin Programul Operațional Regional (POR) autoritățile publice din România pot accesa în perioada de programare 2021-2027 fonduri dedicate pentru dezvoltarea orașelor și comunităților inteligente. Axa prioritară 2 – „O regiune cu localități smart“ sprijină transformarea digitală a aparatului administrativ, a economiilor regionale și a domeniilor de interes public, iar suportul este unul consistent. De exemplu, numai pentru Regiunea Nord-Vest anvelopa financiară a Priorității 2 este de aproximativ 44,6 milioane de eruro.
Sprijinul european este util și mai ales necesar în condițiile în care România se situează constant pe ultimele locuri în clasamentele UE în ceea ce privește digitalizarea administrației publice centrale și locale. Suntem sub media europeană în ceea ce privește utilizarea tehnologiilor ITC în administrația publică, schimbările organizaționale și dezvoltarea de noi abilități ale funcționarilor din aparatul administrativ (2) și ocupăm ultima poziție în ceea ce privește dezvoltarea „Digital public services“ (3).
Din fericire, există rezultate concrete care susțin speranța că situația începe să se redreseze și în România – proiectele de „Smart Governance“ realizate la nivel local au înregistrat anul acesta cel mai mare salt.

POR 2021-2027 nu reprezintă însă singura soluție de finanțare pentru digitalizarea accelerată a administrațiilor publice din România. Dacă doriți să aflați ce alte surse sunt disponibile și puteți accesa, vă invităm să participați la cea de-a VII -a editie a expo-conferinței Smart Cities of România 2021, ce se va desfășura pe 2 noiembrie în mediul online.

Digitalizarea administrației și a serviciilor publice sunt doar două dintre priorităţile unei oraș inteligent. Domenii precum eficiența energetică, smart metering, valorificarea energiilor regenerabile, smart building, servicii de mobilitate, smart GIS și platforme deschise sunt subiecte de interes pentru majoritatea orașelor din România care aspiră la statutul „Smart“.

Un punct de atracție va fi şi prezentarea Micro Mapper pe subiectul „Open (up) GIS databases - RENNS - Romania Green and Digital 2022”, compania anunțând disponibilitatea donării întregii baze de date naționale GIS (dezvoltată în România de Micro Mapper) către autoritățile publice centrale şi locale.

Toate aceste subiecte de actualitate vor fi abordate în cadrul evenimentului organizat de Asociatia Smart Cities of Romania Cluster.

Vorbitori invitati:

  • Ramona Chiriac, Șefa Reprezentanței Comisiei Europene în România;
  • Marin Țole, Secretar de Stat în Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraƫiei (MDLPA);
  • Laszlo Borbely, Consilier de Stat, Secretariatul General al Guvernului Departamentul pentru Dezvoltare Durabilă (SGG - DDD);
  • Octavian Oprea, Preşedintele Agenţiei pentru Digitalizarea României (ADR);
  • Dana VoicuConsilier personal al Secretarului de stat Ionel Scrioşteanu, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii (MTI)
  • Adrian Curaj, Director General UEFISCDI;
  • Marian Florea, Preşedintele Asociaţiei City Managerilor din România (AAPRO)
  • Horia Petran, Cercetător Principal INCD URBAN-INCERC 
  • Cristian Vasiliu, Director General al Asociaţiei Române de Workplace şi Facility Management (ROFMA);
  • Stelian Arion, Președintele Smart Cities of România Cluster (SCoR Cluster);
  • Călin Vilt, Consilier Comitetul Național Român al Consiliului Mondial al Energiei (CNR-CME);
  • Mihai Niculescu, Director General al Organizației Române pentru Implementarea Sistemelor Inteligente de Transport (ITS Romania)

Mulțumim SPONSORILOR:

  • HONEYWELL
    • Cătălin DrăgoiServices and Digitalization Leader CEE
    • Aristotel AgapieDirector de vânzări, Automatizări pentru eficientizarea clădirilor (România, Bulgaria si Rep. Moldova)
  • GLOBEMA
    • Cosmin AlbuBusiness Development Director 
  • INTEGRISOFT Solutions
    • Tiberiu LukacsDirector Comercial 
  • MICRO MAPPER
    • József KuszálikFounder and CEO 
  • RADCOM

Lista completă a speakerilor și agenda evenimentului sunt disponibile aici, iar pentru înregistrare puteți accesa acest link.

 

1. Smart City Solutions for a Riskier World
2. Digital Public Administration factsheet 2020
3. Digital Economy and Society Index 2020

baner-radcom

RADCOM SA susține cea de-a VII-a ediție a conferinței Smart Cities of Romania, 02 noiembrie 2021, ONLINE EVENT

RADCOM SA este o companie românească, fondată în 1993, care oferă soluții IT și comunicații pentru sectorul public, operatorii GSM, sectorul medical, sectorul financiar și IMM-urile.

RADCOM SA este structurata în trei divizii:

RADCOM IT&C DIVISION

  • Specializata în dezvoltarea de produse software și hardware, integrare și servicii conexe
  • Peste 100 de angajați, 5 departamente: soluții Telco, soluții web, soluții Embedded, sisteme telematice și DevOps și mentenanta

RADCOM RTND DIVISION

  • Specializata în instalare, punere în funcțiune, teste de acceptare sau mentenenta preventivă sau corectivă pentru site-uri GSM și lucrări civile
  • 200+ angajați permanenți, până la 600+ colaboratori conform proiectului

SERVICE DIVISION

  • furnizarea de servicii IT post-vânzare specializate și electronice

RADCOM SA este certificata ISO 9001:2008, ISO 14001, ISO 27001, ISO 20000 and OHSAS 18001.

Produse ITS - hardware și software

iFleet -  Fleet Management System, inclusiv Automatic passenger counting and Video. Planning and resource management tools monitorizează, creează și editează rute, gestionează parametrii vehiculelor, aderenta vehiculului la graficul de traffic/circulatie, alocarea vehiculelor pe rute comune, diagrame de circulație a flotei, fișele de activitate ale șoferilor, timpul de trafic estimat între opriri, mesajele de afișare a informațiilor, MoT periodic, stocul consumabilelor, drepturi de acces utilizatori.
Real time interactive traffic dispatch: prezentare generală a flotei pe harta vectorizată, traseele vehiculelor pe harta liniarizata, vizualizarea locației geografice a vehiculului, respectarea orarului pentru fiecare vehicul, diagrame de trafic, reprogramarea vehiculelor, îmbunătățirea traseului prin redistribuirea vehiculelor, comunicarea bidirecțională cu șoferii.

OptiFare - E-Ticketing System este o soluție complexă care permite societatilor de transport să crească productivitatea prin monitorizarea tuturor componentelor societatii, creșterea transparenței și securității tranzacțiilor, economisirea timpului și reducerea costurilor operaționale și a fraudei. Sistemul de E-Ticketing este disponibil atât ca validare calatorie bazată pe card, cât și ca validare calatorie pe cont (ABT).

eXact - Passenger Information System, including route planner. Acest modul este capabil să colecteze datele de localizare primite în timp real de la vehicule, să le proceseze și să estimeze ora sosirii. Pe baza informațiilor primite, a datelor istorice și a comportamentului vehiculului din trafic, se estimează cea mai apropiată oră de sosire a vehiculului, pentru fiecare traseu și fiecare oprire. Distribuirea informațiilor în timp real se face fie prin afișaje în stații, fie în vehicule, SMS sau aplicații mobile. Modul de afișare a informațiilor este personalizat utilizând și aplicația disponibilă la dispeceratul societatii de transport. Aplicația de planificare a rutelor este un instrument extrem de util și ușor de utilizat pentru oricine călătorește cu mijloacele de transport în comun. Oferă posibilitatea de a planifica călătoria găsind cea mai bună rută către destinație.

On-Board Computer - Computerul de bord este proiectat pentru utilizare în vehiculele de transport public  integrand toate funcțiile ITS, fiind capabil să comande/opereze simultan toate dispozitivele lor periferice, să facă schimb de date de urmărire și monitorizare cu sistemul de la dispecerat și să susțină activitățile șoferilor.

E-Check and EMV E-Check Contactless Validators - Ușor de utilizat datorită interfeței grafice prietenoase, dotat cu afișaj mare (diagonala de 7 inch) și ecran tactil capacitiv, E-Check permite validarea, controlul informațiilor de stare și caracteristicile multimedia. Carcasa robustă cu stratul de sticlă foarte gros al ecranului tactil asigură o protecție ridicată împotriva vandalismului.

LED Information Displays - Proiectate pentru afisare continuă și în timp real, panourile de informații oferă un aspect de calitate  cu contrast ridicat al informatiei afisate. Senzorii individuali, care măsoară condițiile de lumină ambientală, permit un control complet al luminozității LED-urilor;  împreună cu utilizarea jaluzelelor la LED-uri, produc o lizibilitate excelentă chiar și în lumina puternică a soarelui.

Referinte ITS - Clienti

iFleet

Societatea de Transport Public Alba Iulia, Transport Public Bacau, Regia Autonoma de Transport Brasov, CT Bus Constanta, Compania de Transport Public Iasi, Oradea Transport Local, Transport Calatori Express Ploiesti, Regia Autonoma de Transport Timisoara, Transurbis Zalau, Burgas Bus, STB SA Bucuresti, Transport Public Local Suceava, ROMPREST S.A.

OptiFare

Societatea de Transport Public Alba Iulia, Transport Public Bacau, Regia Autonoma de Transport Brasov, CT Bus Constanta (due June 2021), Compania de Transport Public Iasi, Oradea Transport Local, Transurbis Zalau

eXact

Societatea de Transport Bucuresti, Societatea de Transport Public Alba Iulia, Regia Autonoma de Transport Brasov, CT Bus Constanta, Oradea Transport Local, Transport Calatori Express Ploiesti, Transurbis Zalau, Burgas Bus, STB SA Bucuresti, Transport Public Local Suceava

Conferința Smart Cities of Romania, ediția a VII-a

Pe 2 Noiembrie 2021, vă invităm să fiţi parte din cea mai mare comunitate locală a profesioniştilor din domeniul oraşelor inteligente, în cadrul conferinţei SMART CITIES  OF ROMÂNIA, organizată de SCoR CLUSTER.

Cea de-a VII - a ediţie a conferinţei dedicată promovării soluţiilor pentru oraşe inteligente, va reuni reprezentanţi ai administraţiei centrale şi locale, instituţiilor publice şi organizaţiilor private implicate în promovarea şi implementarea proiectelor "smart" în România.

Trăim o perioadă cu multe incertitudini și provocări, atât la nivel social cât şi în afaceri, dar suntem în același timp martorii unor schimbări profunde, care pătrund în viața noastră, mai repede şi mai abrupt decât ne închipuim. Cea mai bună cale de aliniere la aceste schimbări este să fim participanţi activi la acest proces, caracterizat printr-un grad ridicat de inovare, agilitate și reziliență.

Oraşele în care trăim şi muncim sunt în continuă dezvoltare. În acest proces, tehnologia şi gestionarea inteligentă a resurselor au un rol decisiv pentru atingerea unui viitor mai bun. Obiectivul şi rolul SMART CITIES OF ROMANIA este să armonizeze dialogul dintre toţi factorii responsabili, atât din mediul public, dar şi privat.
Alături de agenda ofertantă și adaptată momentului, deschidem partenerilor noștri oportunitatea prezentării celor mai noi și performante produse și proiecte, de a susține concepte și abordări în care cred şi pe care doresc să le vadă funcţionale în comunitățile și orașele inteligente din România.

Pe parcursul evenimentului SMART CITIES OF ROMANIA vor fi abordate teme de actualitate, precum:

  • Comunităţi sustenabile şi oraşe inteligente. Tehnologii şi soluţii de finanţare. Smart Cities în cadrul Bugetului UE 2021-2027 și al PNRR.
  • Clădiri şi tehnologii care facilitează trecerea la regimul hibrid de muncă şi ajută mediul înconjurător.
  • Nevoia de interoperabilitate prin platforme şi baze de date deschise.
  • Smart Geospatial Technologies.
  • Eficienţa energetică a comunităţilor din perspectiva Fondului de Redresare şi Rezilienţă

Evenimentul este o  platformă de comunicare între toţi actorii implicaţi în dezvoltarea urbană durabilă.

Vă mulţumim pentru interes.

Viitorul orașelor inteligente din România s-a definit la SCOR 2020

Cea de a șasea ediție a evenimentului anual „Smart Cities of Romania“ a prilejuit o punere în dezbatere a strategiilor guvernamentale și modelelor de bune practici aplicate deja de administrațiile locale.